niedziela, 18 kwietnia 2010

chleb z płatkami owsianymi

Kolejny przepis zainspirowany blogiem Kuchennie 
Często mam problem z wyrastaniem ciasta drożdżowego, tym razem nie było tak tragicznie i chleb nadaje się jak najbardziej do jedzenia a nie rzucania:)
A tak na poważnie - wyszedł pyszny, trochę za niski i za mokry- chętnie następnym razem nad nim popracuję:)

Składniki:
2 szklanki mąki pszennej
2 łyżki mąki żytniej
1 szklanka ciepłej wody
4-5 łyżek mleka
2 łyżki sezamu + 3 na posypanie- tego nie dałam bo nie lubię:)
1 łyżeczka miodu
1 1/2 łyżeczki soli
2 łyżeczki oliwy z oliwek
2 łyżeczki suszonych drożdży 

2 łyżeczki suchego zakwasu (opcjonalnie)
2/3 szklanki płatków owsianych

Wodę mieszamy z mlekiem, dodajemy drożdże i miód, mieszamy. Następnie wsypujemy płatki i pozostawiamy na 15 minut.

Mąki przesiewamy do dużej miski, dodajemy sól, sezam, oliwę  i namoczone płatki owsiane. Ciasto wyrabiamy, w razie potrzeby dodajemy odrobinę więcej mleka. Wyrabiamy około 5 minut, ma być jednolite i lekko lepkie. Miskę przykrywamy i odstawiamy na 1h i 45 minut w ciepłe miejsce.

Następnie wyjmujemy, formujemy podłużny bochenek i wkładamy do natłuszczonej keksówki.

Kolejny raz zostawiamy do wyrośnięcia na 35 -40 minut. Przed włożeniem do piekarnika, wierzch smarujemy rozbełtanym jajkiem i posypujemy sezamem. Pieczemy przez około 38 minut w 195 °C.

5 komentarzy:

  1. Jeśli w domu masz za chłodno spróbuj do wyrastania wykorzystać piekarnik tylko z włączoną żarówką, podobno daje taką temperaturę idealną do wyrastania chleba, czyli ok 23-24 stopni

    OdpowiedzUsuń
  2. wsadziłam miskę z ciastem do zmywarki, która akurat skończyła prać więc było ciepło. Ja chyba mam problem z mąkami, może źle mieszam gatunki? bo mam jakieś specjalistyczne same:)
    Dodałam też suchy zakwas - może on zaszkodził?

    OdpowiedzUsuń
  3. Hm, ja tutaj użyłam żytniej typ 2000 i chyba pszennej pełnoziarnistej, albo zwykłej pszennej.
    Najbardziej fachowe jakie miałam mąki to jakieś mieszanki chlebowe z marketów.
    Z zakwasem próbowałam zabawę raz. Na razie się mobilizuję do wyhodowania zakwasu. Na razie założyłam, że chleby na zakwasie są trudniejsze i więcej z nimi zabawy, więc trzymam się drożdży. Piekę na świeżych i póki co odpukać rosną jak na drożdżach :) Więc mogła to być kwestia zakwasu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zakwas nie ma nic do rzeczy. Myśle, że poprostu dodaj odrobinę więcej mąki następnym razem. Tutaj to kwestia prawdopodbnie płatków owsianych :)) Bardzo się cieszę że mimo wszystkiego udał ci się chlebek. Przepis pochodził z mojego starego zeszytu i piekłam go wiele razy więc myśle że następnym razem wyjdzie ci wspaniały :) Pozdrawiam ciepło ;)
    www.mojeekspresjekulinarne,blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. dzięki dziewczyny, jak pisałam smakuje mi więc chętnie się nad nim podoktoryzuję:)

    OdpowiedzUsuń